Zakończył się festiwal Sacrum in Musica 2017 | Sacrum In Musica
(033) 82 816 40
33 82 816 40
Subskrybuj Subskrybuj
  • Powiększ
  • Pomniejsz
  • Zwykły

Current Size: 100%

Zakończył się festiwal Sacrum in Musica 2017

Komunikat o błędzie

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w menu_set_active_trail() (linia 2405 z /home/bckbielsko/ftp/sacruminmusica.pl/includes/menu.inc).

Cztery koncerty w trzech kościołach i Domu Muzyki. Oratorium, muzyka klezmerska, cerkiewna i gospel. Zakończył się  XVIII Festiwal Muzyki Sacralnej na Podbeskidziu Sacrum in Musica.

Festiwal swoim patronatem objęli: Ordynariusz Diecezji Bielsko-Żywieckiej Jego Ekscelencja ksiądz biskup Roman Pindel oraz Zwierzchnik Diecezji Cieszyńskiej kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, Jego Ekscelencja ksiądz biskup Adrian Korczago.

24 kwietnia - Requiem Katyńskie

Inauguracyjny koncert festiwalu odbył się w kościele na osiedlu Karpackim. Tutaj, w znakomitym wykonaniu, zaledwie kilkanaście dni po prapremierze w świątyni Opatrznosci Bożej zabrzmiało monumentalne Requiem Katyńskie. Zaśpiewali wybitni soliści: Małgorzata Walewska, Katarzyna Oleś-Blacha, Beata Rybotycka, Tomasz Kuk i Przemysław Firek. W finale, do Chóru Polskiego Radia w Krakowie i Orkiestry Akademiii Beethovenowskiej dołączył Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej. Widzowie wysłuchali oratorium w skupieniu, dopiero na koniec nagradzając burzą oklasków artystów, a także obecnych w Bielsku-Białej autorkę wizualizacji Beaty Redo-Dobber.

Zanim zabrzmiała muzyka, Festiwal otworzył ks. biskup Roman Pindel. Poniżej fragmenty otwarcia:

 

 

25 kwietnia - muzyka klezmerska

Drugi festiwalowy koncert odbył się w Domu Muzyki, gdzie zgodnie z festiwalową tradycją zabrzmiała muzyka klezmerska. Marta Bizoń z zespołem, na krakowskim Kazimierzu mieszka od ponad 20 lat. Żydowskie tradycje zafascynwały ją tak bardzo, że przygotowała specjalny program zatytułowany MUZYKA KRAKOWSKIEGO KAZIMIERZA. Znane przeboje (Rebeka, Tak malował mistrz Chagall), mieszały się z pieśniami śpiewanymi w języku jidisz. Wszystko zagrane bardzo stylowo i z dużym wyczuciem. Koncert bardzo przypadł widzom do gustu. Po nim w Galerii Środowisk Twóczych odbyło się jeszcze otwarcie wystawy poświeconej św. bratu Albertowi.

26 kwietnia - muzyka cerkiewna

Trzeci festiwalowy wieczór wypełniła muzyka cerkiewna. Znakomity chór z centrum rosyjskiego prawosławia, klasztoru Daniłowa w Moskwie przyjechał do Bielska-Białej w 14-osoboowym składzie. Śpiewacy weszli "od tyłu w śpiewanej procesji dochodząc do ołtarza. W pierwszej, sakralnej części koncertu usłyszeliśmy muzykę cerkiewną związaną z liturgią wielkanocną. Druga, to ludowe pieśni rosyjskie. Znakomity chór fantastycznie zabrzmiał w bielskiej świątyni wzbudzając wielki entuzjazm i uśmiechy na twarzach widzów. Ciekawostką było wysublimowane, wielogłosowe wykonanie polskiej pieśni Hej sokoły, a na koniec sympatyczne podziekowania w języku polskim. Brakujące słowa podpowiadała dyrygentowi publiczność.

Wcześniej widzowie klaskali w rytm Kalinki, na bis zabrzmiała Wołga, Wołga a na koniec śpiewane życzenia.

 

 

27 kwietnia - muzyka gospel

Święto muzyki gospel zakończyło tegoroczny Festiwal. Przed koncertem słowo na zakończenie Sacrum in Musica wygłosił współpatron festiwalu biskup diecezji cieszyńskiej kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago. W kościele św. Andrzeja Boboli wystąpił chór Akwaba Gospel Choir, oraz grupa Black Soul Tenors. Kilkunastoosobowy chór odważnie wykorzystywał bogactwo muzyki afrykańskiej. Chórowi towarzyszył tylko jeden, grający na bębnie muzyk. Chórzyści śpiewali po angielsku i w jednym z afrykańcskich narzeczy. Co kilka utworów zmieniali się na scenie z trójką tenorów. Ci śpiewali z towarzyszeniem instrumentów klawiszowych, gospelowe przeboje. W ich śpiewie odczuwało się, że występują również w produkcjach musicalowych. Wykonawcy szybko znaleźli wspólny język z publicznością, któa śpiewała, klaskała, a nawet tańczyła. W finale, po planowanym bisie wszystcy wyszli na scenę raz jeszcze i zaczęła się nieskrępowana zabawa z udziałem śpiewaków, publiczności instrumentalistów. Ostatni utwór płynnie przechodził od afrykańskich melodii, poprzed przebój Down by the riverside, aż po One love Boba Marley'a. To był wielki finał bardzo udanego festiwalu Sacrum in Musica.

 

 

 

.

mk
Zbliża się Sacrum in Musica 2017 Sacrum in Musica 2018