Sacrum in Musica 2022 | Sacrum In Musica
(033) 82 816 40
33 82 816 40
Subskrybuj Subskrybuj
  • Powiększ
  • Pomniejsz
  • Zwykły

Current Size: 100%

Sacrum in Musica 2022

Zakończył się Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu SACRUM IN MUSICA. Czterodniowy Festiwal odbył się po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią covid.

Poprzednia edycja SACRUM odbyła się w roku 2019. Dwukrotnie nie odbył się z powodu pandemii covid. W tym roku powraca, częściowo w nowych miejscach (kościół ewangelicko-augsburski w Starym Bielsku i Sala Ceremonii przy Cmentarzu Żydowskim) oraz w odświeżonej formule. Skonstruowania programu podjęli się bielscy muzycy z grupy The ThreeX - Jacek Stolarczyk, Jacek Obstarczyk i Krzysztof Kokoszewski.

Zgodnie  tradycją i ekumenicznym duchem imprezy patronat nad Sacrum in Musica objęli j.e. ks. biskup Roman Pindel i j.e ks. biskup Adrian Korczago.

W kościele na os. Karpackim odbyłą się inauguracja, w której Bielska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Yaroslawa Shemeta wykonała dwa utwory włoskich mistrzów - Concerto Grosso D-dur Arcangelo Corellego oraz Stabat Mater Pergolesego. Wielkie brawa oprócz orkiestry zebrali także solisci: Natalia Kawałek-Plewniak i Rafał Tomkiewicz.

W kolejnym festiwalowym dniu przenieśliśmy się do kościoła ewangelicko-augsburskiego w Starym Bielsku, gdzie wystąpiła Camerata Silesia i soliści.

Rozpoczęli od współczesnego utworu poświęconego Ukrainie, powstałego zaledwie kilkanaście dni temu A Ukrainian Prayer Johna Ruttera. Wersja Cameraty Silesii zamieszczona w sieci tak spodobała się kompozytorowi, że w Niedzielę Palmową zostanie zaprezentowana w BBC Radio.

Tego wieczoru śpiewacy i instrumentaliści zrobili wielkie wrażenie na widzach. Niezwykłe akcenty, jak rozmieszczenie chóru i wiolonczeli w dwóch końcach kościoła (w nawiązaniu do prawosławnej liturgii), prawosławne pieśni żałobne czy znakomicie współbrzmiący ze skrzypcami saksofon, wpłynęły na niezwykłość tego koncertu. Nie zabrakło też bielskich akcentów. Wśród śpiewaków Silesii znaleźli się Sabina Myrczek i Adam Myrczek.

Na bis zabrzmiał zaaranżowany przez Sabinę Myrczek utwór w Krzyżu cierpienie, w wersji na chór i saksofon.

Niezwykła muzyka i niezwykłe miejsce - 6 kwietnia, Festiwal przeniósł się do Sali Ceremonii przy Cmentarzu Żydowskim. Wypełniona po brzegi widownia z zapartym tchem słuchała zespołu Neoklez, który nadał muzyce klezmerskiej zupełnie nowy wymiar. Tradycyjne melodie zostały "opakowane" w nowoczesne brzmienia. Było trochę elektroniki, trochę jazzu i troche rocka, wszystko na najwyzszym poziomie wykonawczym.

W ostatnim dniu Festiwalu, w BCK usłyszeliśmy żywiołową muzykę gospel w wykonaniu Briana Fentressa, Bielskiego Chóru Gospel z Domu Kultury w Olszówce oraz grupy muzyków kierownictwem Jacka Obstarczyka. Kilkadziesiąt osób na scenie, przekonało wszystkich, że gospel to muzyka radosnego chwalenia Boga, w żywiołowych rytmach i z pięknymi współbrzmieniami. Gospel nikogo nie zostawia obojętnym, a widzowie w Bielskim Centrum Kultury świetnie bawili się tańcząc, klaszcząc i śpiewając przez ponad dwie godziny.

 

mk
Sacrum in Musica 2022