Wojciech Kilar „MISSA PRO PACE"

Wojciech Kilar
Wojciech Kilar

Program

Wojciech Kilar
MISSA PRO PACE

MISSA PRO PACE - kompozycja mszy jako formy muzycznej zawsze odnosi się do liturgii, skąd przed wiekami wzięła swój początek. Muzyczna msza nie tylko odwołuje się w swej konstrukcji do poszczególnych elementów Mszy Świętej, ale przede wszystkim staje się sama przejawem Bożej służby, aktem wyznania wiary. Tak też tę formę w dziejach muzyki traktowali kompozytorzy. Zwykle msza - jako wypowiedź artystyczna i religijna zarazem - stanowiła formę gatunkową najwybitniejszych dzieł w dorobku poszczególnych twórców.
„Missa pro pace" - „Msza w intencji pokoju" stanowi w twórczości Wojciecha Kilara naturalne rozwinięcie mocno obecnego w jego utworach zainteresowania dla muzyki religijnej. Jest równocześnie przykładem, jak twórcza inwencja może w imię klarownej, pełnej skupienia i prostej kompozycyjnie wypowiedzi wybrać rezygnację z bogactwa patetycznych ozdobników.
Zdaniem krytyków „ta pierwsza w twórczości Wojciecha Kilara „Msza" - acz nie pierwszy jego utwór muzyki religijnej rozgrywa się w czasie sakralnym: medytacji, kontemplacji, modlitewnego skupienia. Uderzająca jest jej moc wewnętrzna, tchnąca z niej siła Wiary. Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do gruntu, w całkowitej adekwatności środków, języka, stylu do łacińskiego tekstu Mszy; może więc ona służyć również liturgii...".

Wojciech Kilar - urodził się we Lwowie w 1932 roku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu Władysławy Markiewiczówny i w klasie kompozycji Bolesława Woytowicza oraz u Nadii Boulanger w Paryżu. Artysta jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. nagrody kompozytorskiej im. Lili Boulanger (1960), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1967, 1976), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1975), Nagrody Województwa Katowickiego (1971, 1975, 1980), Nagrody Miasta Katowic (1975, 1992), Nagrody Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1984), Nagrody Artystycznej Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ „Solidarność" (1989) oraz licznych nagród za muzykę filmową i innych wyróżnień.
W bogatym dorobku kompozytorskim Wojciecha Kilara znajdują się takie dzieła jak: „Mała uwertura", Symfonia na smyczki", „Symfonia koncertująca", „Oda Bela Bartok in memoriam", „Training 68", „Przygrywka i kolęda" na 4 oboje i orkiestrę, „Krzesany", „Bogurodzica”, „Kościelec", „Siwa mgła", „Exodus", „Angelus", „Orawa", „Missa pro pace" A.D. 2000 - dzieło dedykowane Filharmonii Narodowej w jej stulecie oraz muzyka do ponad stu filmów fabularnych, m.in. do filmu „Drakula" F. F. Coppoli, „Le roi et l'oiseau" P. Grimaulta, „Korczak" i „Pan Tadeusz" A. Wajdy, „Życie za życie" K. Zanussiego, „Śmierć jak kromka chleba" K. Kutza, „Dziewiąte wrota" R. Polańskiego, „Tydzień z życia mężczyzny" J. Stuhra.

Mirosław Jacek Błaszczyk - urodził się w 1959 roku w Bytomiu. Ukończył z odznaczeniem Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. Karola Stryi. Od 1983 roku współpracuje z wieloma słynnymi orkiestrami symfonicznymi. W 1991 roku uzyskał wyróżnienie na Konkursie dla Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Zdobył też szereg nagród, m.in. stypendium Fundacji A. Rodzińskiego, co umożliwiło mu pogłębianie umiejętności dyrygenckich w pracy z orkiestrami filharmonicznymi w Los Angeles i w Nowym Jorku. Gościnnie dyrygował wieloma orkiestrami w kraju i za granicą. W 1996 roku został dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Poznaniu. Od 1998 roku jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Stale współpracuje z orkiestrą „Sinfonia Varsovia".

Izabella Kłosińska - studiowała w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Będąc studentką zadebiutowała w stołecznym Teatrze Wielkim, w którym po ukończeniu studiów została na stałe. Obecnie jest czołową solistką tej sceny. Obok szerokiego repertuaru operowego z powodzeniem wykonuje muzykę oratoryjno-kantatową oraz pieśni. Regularnie współpracuje z Filharmonią Narodową i NOSPR-em. Ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych i radiowych z repertuarem od klasyki po muzykę współczesną. Arie w jej wykonaniu, zarejestrowane dla Polskiego Radia, zostały uznane za najlepsze nagranie roku 1990. Artystka odniosła wiele międzynarodowych sukcesów. Uczestniczyła m.in. w głośnym wykonaniu koncertowej wersji opery „Trojanie" Berlioza w Concertgebouw w Amsterdamie, w amerykańskich realizacjach „Króla Rogera" Szyma nowskiego w Buffalo i Detroit. W Carnegie Hall w Nowym Jorku brała udział w amerykańskim prawykonaniu oratorium Dvoráka „Święta Ludmila". W 1996 roku została wybrana „Divą Roku" w rankinu „Artyści na topie" zorganizowanym przez Przegląd Tygodniowy", a w 1999 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej. Rok 2000 przyniósł artystce Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za kreację Cio-Cio-San w „Madame Butterfly" jako najlepszą operową rolę sezonu 1998/99.

Katarzyna Suska jest absolwentką Wydziału Wokalnego krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Izabelli Jasińskiej-Buszewicz. Na scenie operowej zadebiutowała podczas Festiwalu Flandryjskiego w 1986 roku. Obecnie jest solistką Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Uczestniczyła w prestiżowych festiwalach muzycznych: Festiwalu w Walencji, Warszawskiej Jesieni, Wratislavia Cantans i innych. W jej szerokim repertuarze operowym szczególne miejsce zajmują postacie z dzieł Mozarta. Jako solistka mezzosopranowa wykonuje czołowe partie w operach St. Moniuszki (m.in. w Buffalo w USA), a także w utworach Bizeta, Gounoda, Rossiniego, Verdiego i Pendereckiego. Nagrała pięć płyt kompaktowych, w tym m.in. Requiem" i Wielką mszę c-moll" Mozarta.

Krzysztof Szmyt - ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie, ma za sobą stypendium wokalne w Wiedniu u prof. Kurta Equiluza i kursy mistrzowskie w Innsbrucku u R. Jacobsa. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych i festiwali. Od 1982 roku występuje jako solista Opery Narodowej w Warszawie, równocześnie współpracuje z Operą Kameralną w Warszawie i teatrami operowymi w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu. Ma w swym repertuarze główne partie w operach: Haendla, Mozarta, Rossiniego, Czajkowskiego, Pendereckiego. Jego pasją jest muzyka oratoryjno-kantatowa. Jako ceniony odtwórca partii tenorowych w dziełach Bacha, Haendla, Haydna, Mendelssohna ma w dorobku ponad 15 płyt CD. Został zaproszony w Paryżu do wykonania z Orchestre National de France ,,Requiem" Mozarta na koncercie z okazji 150 rocznicy śmierci Chopina. 

Józef Frakstein - jest artystą o szerokich możliwościach repertuarowych, a specjalizuje się w wykonaniu muzyki oratoryjnej. Studia wokalno-aktorskie ukończył w Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu. Jako solista związał się z Warszawską Operą Kameralną. Na stałe współpracuje z Operą w Lipsku i Halle w Niemczech. Koncertował na estradach i scenach operowych teatrów w Niemczech, Francji, Włoszech, Korei, Stanach Zjednoczonych i w innych krajach. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla rozgłośni radiowych i telewizji zagranicznych.

czwartek
26 kwietnia
2001
18:00
place
Kościół św. Maksymiliana Kolbe

Wykonawcy

Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk
dyrygent
Izabella Kłosińska
sopran
Katarzyna Suska
mezzosopran
Krzysztof Szmyt
tenor
Józef Frakstein
bas