Sacrum In Musica 2015 | Sacrum In Musica
(033) 82 816 40
33 82 816 40
Subskrybuj Subskrybuj
  • Powiększ
  • Pomniejsz
  • Zwykły

Current Size: 100%

Sacrum In Musica 2015

XVI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI SAKRALNEJ NA PODBESKIDZIU „SACRUM IN MUSICA” 13 - 16.04.2015 R.

POD PATRONATEM Ordynariusza Diecezji Bielsko-Żywieckiej Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Romana Pindla oraz Zwierzchnika Diecezji Cieszyńskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Pawła Anweilera Festiwal dedykujemy świętemu Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci

PROGRAM FESTIWALU

• 13.04.15 /poniedziałek/godz. 18.00 Kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka, os. Karpackie

UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU SŁOWO: JEGO EKSCELENCJA KSIĄDZ BISKUP ROMAN PINDEL KONCERT INAUGURACYJNY KONCERT ARII i PIEŚNI SAKRALNYCH "JUBILATE DEO, LAUDATE MARIAM" WYKONANIE: BIELSKA ORKIESTRA FESTIWALOWA pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego oraz SERVI DOMINI CANTORES (Śpiewający Słudzy Pańscy) w składzie: o. Rafał Kobyliński – tenor ks. Zdzisław Madej – tenor ks. Paweł Sobierajski – tenor o. Tomasz Jarosz – baryton ks. Robert Kaczorowski – bas-baryton

  

Program koncertu 1. J.S.Bach. Jesu bleibet meine Freude. Orkiestra 2. G. Caccini /W. Wawiłow/. Ave Maria... (ks. R. Kaczorowski, o. T. Jarosz) 3. P. Mascagni. Intermezzo z Cavalleria Rusticana (o. R. Kobyliński) 4. L. Luzzi. Ave Maria... (ks. Z. Madej, ks. P. Sobierajski) 5. F.M. Alvarez. Plegaria. (ks. P. Sobierajski, o. R. Kobyliński) 6. J.S.Bach. O Haupt voll Blut und Wunden. Orkiestra 7. C. Franck. Panis angelicus. (ks.Z. Madej, o. T. Jarosz, ks. R. Kaczorowski) 8. A. Malotte. The Lord’s Prayer... (o. R. Kobyliński) 9. R. Arwyn. Benedictus... (ks. P. Sobierajski, o. T. Jarosz) 10. K. Jenkins. Ave verum Corpus ... (ks. Z. Mdej, ks. R. Kaczorowski) 11. T. Albinoni. Adagio na organy i orkiestrę. Orkiestra 12. G. Donizetti. Ave Maria... (Tutti) 13. G. Verdi. Va pensiero... (Tutti) 14. Ch. Gounod. Laudate Dominum... (Tutti) 15. Barka

• 14.04.15 /wtorek/godz. 18.00 Dom Muzyki, BCK Bielsko-Biała, Słowackiego 27

KONCERT MUZYKI KLEZMERSKIEJ WYKONANIE: WOJCIECH MROZEK – klarnet, klarnet turecki, Ihor Lomaha - cymbały, trio jazzowe Zbigniewa Wrombla. GRUPA KLEZMERSKA CHANAJKI – śpiew, akordeon, kontrabas, skrzypce, perkusja POZNAŃSKI CHÓR CHŁOPIĘCY JACKA SYKULSKIEGO Chanajki – Muzyka Klezmerska Grupa klezmerska związana z Białymstokiem, utworzoną przez Rafała i Alicję Grabowskich po zdobyciu przez nich w 2006r. Złotych Cymbałów na Festiwalu Tradycji i Kultury Żydowskiej w Kazimierzu Dolnym. Chanajki powstały z fascynacji utworami granymi przez klezmerów i dla ocalenia od zapomnienia muzyki, pieśni jidysz i kompozycji związanych z żydowskimi twórcami z terenu Podlasia, a szczególnie Białegostoku. Wielokulturowość tego regionu zainspirowała ich do poszukiwań własnego brzmienia, mającego korzenie w tradycyjnej muzyce żydowskiej. W utworach można usłyszeć wpływy rosyjskie, bałkańskie, związane z folklorem białoruskim. Dążąc do uzyskania oryginalnego brzmienia nie obawiamy się sięgnąć po improwizację i zabawę stylem w charakterze folkowym. W swoich poszukiwaniach korzystali z najlepszych źródeł. W ciągu ostatnich 3 lat pracowali z najlepszymi klezmerami ze Stanów Zjednoczonych (Bob Cohen), Węgier (Di Naye Kapelye), z Rosji (Kharkow Klezmer Band, Zenya Łopatnik), Markiem Ravskim (znakomitym polskim basem wykonującym utwory Jidisz) czy znakomitym znawcą tańców i kultury Jidysz Leonem Blankiem. Chanajki poszukują utworów, w których podejmują próbę odtworzenia języka i muzyki dawnego Białegostoku pogranicza kultur. W repertuarze znajdują się utwory instrumentalne we własnych aranżacjach oraz wokalne - pieśni w języku Jidysz. Poznański Chór Chłopięcy powołany został 1 września 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Nowy podmiot utworzono z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku, kiedy to został założony przez wybitnego dyrygenta Jerzego Kurczewskiego (1924-1995). Chór koncertował ponad 3000 razy w wielu krajach na czterech kontynentach. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein, Berliner Dom, Notre Dame w Paryżu, Konzerthaus Berlin, Gewandhaus w Lipsku, Filharmonia Sanktpetersburska czy Matsumoto Harmony Hall w Japonii. Zespół zarejestrował wiele płyt, dokonał światowych prawykonań znaczących dzieł kompozytorów współczesnych. W latach 1992 – 2003 chór działał w ramach stowarzyszenia Poznański Chór Chłopięcy – Polskie Słowiki.

  

1. Samuel Cohen, opr. Jacek Sykulski Hatiqua 2. J. Bock Sunrise – Sunset 3. Traditional Białystok mayn haym 4. W. Mrozek Taras Klezmer 5. Traditional Bubliczki 6. Mordecha i Gebirtig, opr. Jacek Sykulski Kinderyorn 7. Z. Białostocki Rebeka 8. Herman Yablokoff, opr. Jacek Sykulski Papirossen 9. Traditional Yoshke fort awek 10. Mordecha i Gebirtig, opr. Jacek Sykulski Yankele 11. Tradutional Rivke 12. W. Mrozek Śmiech Samuela 13. Traditional Rivkele di Shabesdike 14. Jacek Sykulski The Peace Meditation 15. Traditional Az der Rebe Tanzt 16. W. Mrozek Medytacja 17. J. Bock Fiddler on the roof 18. Traditional Die Kapelle + Hava nagila PO KONCERCIE OTWARCIE WYSTAWY W GALERII ŚRODOWISK TWÓRCZYCH WYSTAWA PRAC II MIĘDZYNARODOWEGO BIENNALE PLAKATU, BIELSKO-BIAŁA 2015

• 15.04.15 /środa/godz. 18.00 Kościół Ewangelicko-Augsburski przy Placu Lutra, Bielsko-Biała

SERBSKI CHÓR BIZANTYJSKI IM. MOSIEJA PETRAWICZA Z BELGRADU - SERBIA Serbski Chór Bizantyjski im. Mojsieja Petrowicza został założony w roku 1996 i od tego czasy szybko stał się symbolem tradycji muzycznych Serbii. Organizacyjnie chór podlega Towarzystwu Krzewienia Dziedzictwa Muzycznego jako jedna z jego sekcji. Nazwa chóru odnosi się do Mojsieja Petrowicza założyciela pierwszej szkoły śpiewu w Belgradzie na początku XIX wieku. Zadaniem chóru jest odnajdywanie, ocalanie i prezentacja autentycznej tradycyjnej muzyki starocerkiewnej Serbii i Bizancjum. Serbski Chór Bizantyjski im. Mojsieja Petrowicza jest pierwszym takim chórem w Serbii. Ale członkowie chóru nie tylko interesują się muzyką kościelną. Towarzystwo pielęgnuje także niemal zapomnianą tradycyjną muzykę ludową – Chalgia. Muzycy z zespołu znanego pod nazwą Chalgia Mojsieja Petrowicza (oficjalna nazwa Belgradzka Chalgia) grają na autentycznych instrumentach używanych na zurbanizowanych wschodnich obszarach śródziemnomorskich, do których przynależą kulturowo. Zespół jest czołowym przedstawicielem stylu bizantyjskiego w muzyce. Od wielu już lat uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach muzycznych Europy – od Grecji do Finlandii i od Hiszpanii do Rosji. Regularnie występuje w Wielkiej Sali Filharmonii w St. Petersburgu, gdzie uzyskał zaszczytny tytuł „Ulubieńca publiczności petersburskiej”. Dyrygent: Nikola Popmihajlov Założyciel chóru, Nikola Popmihajlov, urodził się w Belgradzie w 1968 roku. Studiował muzykę bizantyjską w Narodowym Konserwatorium w Atenach w klasie profesora Michaela S. Makris’a. Nicola Popmihajlov jest członkiem Serbskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej, a także pedagogiem w Wokalnej Szkole Psalmów im. Mojsieja Petrowicza w Belgradzie. W latach 2003 – 2008 był honorowym wykładowcą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Belgradzkiego, a także nauczycielem w licznych klasztorach i parafiach serbskich. Jest autorem pierwszego podręcznika muzyki bizantyjskiej w języku serbskim “Vodic za pojce kroz savremenu neumsku notaciju”, Belgrad 2007, a także popularnego śpiewnika dla studentów teologii „Osmoglasnik, Staro srpsko crkveno pojanje”, Belgrad 2011. 

 

• 16.04.15 /czwartek/godz. 18.00 Kościół św. Andrzeja Boboli Bielsko-Biała

ZAKOŃCZENIE FESTIWALU SAKRALNEGO SŁOWO: JEGO EKSCELENCJA KSIĄDZ BISKUP PAWEŁ ANWEILER ZWIERZCHNIK KOŚCIOŁA EWANGELICKO-AUGSBURSKIEGO DIECEZJI CIESZYŃSKIEJ KONCERT MUZYKI GOSPEL WYKONANIE: GOSPEL JUBILEE featuring DEBORAH WOODSON & SOUL DIVAS + BOYSIE WHITE & THE SOUL BROTHERS /NIEMCY/